Παρέμβαση του Υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου στην κοινή συνεδρίαση των τεσσάρων επιτροπών της Βουλής επί του Νομοσχεδίου «Επείγουσες ρυθμίσεις για τη διαπραγμάτευση και σύναψη συμφωνίας με το Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης (Ε.Μ.Σ).»

0

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Νίκης 5-7
10180 Αθήνα

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Tηλ.: 210-3332553/4
Fax: 210-3332559
e-mail: press@minfin.gr

Τετάρτη, 15 Ιουλίου 2015

Δελτίο Τύπου

Παρέμβαση του Υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου στην κοινή συνεδρίαση των τεσσάρων επιτροπών της Βουλής επί του Νομοσχεδίου «Επείγουσες ρυθμίσεις για τη διαπραγμάτευση και σύναψη συμφωνίας με το Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης (Ε.Μ.Σ).»

1. Επί της διαδικασίας του Κατεπείγοντος

Όλοι ξέρουμε τη διαδικασία. Δηλαδή, την απόφαση να δοθεί εντολή στους τρεις Υπουργούς και τον Πρωθυπουργό να διαπραγματευτούν το καινούργιο δάνειο με τον ESM, ως συνέχεια αυτής της διαπραγμάτευσης που τελείωσε νωρίς το πρωί της Δευτέρας (13 Ιουλίου 2015). Χρειάζονται κάποια προαπαιτούμενα ώστε να ξεκινήσει η διαπραγμάτευση.

Αύριο (ενν.16 Ιουλίου 2015) υπάρχει η συνεδρίαση του Eurogroup που χρειάζεται να επικυρώσει ότι τα προαπαιτούμενα τα ψήφισε η Βουλή των Ελλήνων, για να μπορούν και άλλες χώρες την Παρασκευή να πάνε τα μέτρα στα δικά τους Κοινοβούλια και να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις. Νομίζω ότι δεν χρειάζεται να πω τίποτα παραπάνω απ’ αυτό.

2. Επί του Νομοσχεδίου

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να αρχίσουμε με κάποιες απαντήσεις στα ερωτήματα που μου έθεσαν οι Εισηγητές επί του νομοσχεδίου.

Να πω στον κ. Σταїκούρα, ότι θα υπάρχει συμπεριληφθεί νομοθετική βελτίωση για τα ξενοδοχεία, να πω στον κ. Θεοχάρη, ότι για τις συντάξεις θα υπάρχουν μέτρα αργότερα, αλλά ό,τι υπάρχει, έχει συμφωνηθεί, όμως δεν έχει συμφωνηθεί το χρονοδιάγραμμα, (θα το δούμε αυτό, ακόμα είναι υπό συζήτηση), να πω στον κ. Καμμένο, ότι όντως για τον Πρόεδρο της ΕΛΣΤΑΤ τον τελευταίο λόγο τον έχει ο Υπουργός Οικονομικών. Και επίσης να σας πω για το άλλο θέμα, ότι θα το συζητήσουμε και έχετε την δέσμευσή μου, αν όχι 100% τουλάχιστον 95%, ότι θα το λύσουμε στην Επιτροπή. Αν όχι θα πάει στην Ολομέλεια.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θέλω να σας πω λίγα πράγματα για τη διαπραγμάτευση καθώς, έτσι κι αλλιώς, τα μέτρα τα γνωρίζετε, βρίσκονται εδώ μπροστά σας, και θα τα συζητήσουμε.

Η Ελληνική κυβέρνηση, αποδέχθηκε από την πρώτη στιγμή, το πλαίσιο που τέθηκε από το MICHEL SAPΙN, το Γάλλο Υπουργό Οικονομικών, σύμφωνα με το οποίο έχουμε δύο αρχές, βάσει των οποίων πρέπει να προκύψει ένας συμβιβασμός Από τη μία έχουμε την αρχή της ετυμηγορίας του ελληνικού λαού και της δημοκρατίας και από την άλλη, την αρχή της συνέχειας της Ε.Ε. και των κανόνων της. Νομίζω ότι η ελληνική κυβέρνηση αποδέχτηκε αυτόν το συμβιβασμό και προσπάθησε να φέρει μια συμφωνία πάνω σ’ αυτή τη βάση. Ποτέ δεν θριαμβολογήσαμε ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε όλα. Και μάλιστα ακόμα και μετά από το δημοψήφισμα, που κερδήθηκε με 60%, είχαμε μια συζήτηση, μια διαβούλευση με όλα τα κόμματα για να συνεχίσουμε σ’ αυτή τη βάση.

Πρέπει να σας πω ότι αυτός ο έντιμος συμβιβασμός, μεταξύ των δύο αρχών δεν ήταν καλοδεχούμενος απ’ όλους. Μάλιστα εκφράστηκε αντίρρηση, να υπάρχουνε και μέτρα και παρεμβάσεις που ήταν σε διαφορετική λογική, από την προηγούμενη μνημονιακή λογική.

Αυτό φαίνεται ιδιαιτέρως στις εργασιακές σχέσεις, όπου μας πιέζανε πάντα να κάνουμε πράγματα στην ίδια μνημονιακή λογική.

Στην τελευταία φάση είχαμε μπροστά μας να διαπραγματευτούμε ένα δύσκολο SLA, μια δύσκολη συμφωνία που περιέχει και τα δημοσιονομικά μέτρα, αλλά και τις μεταρρυθμίσεις. Σε αντιστάθμισμα δε αυτών των δυσκολιών, θα υπήρχε ένα επενδυτικό πρόγραμμα και κάτι για το χρέος.

Θέλω να αρχίσω πρώτα με το SLA, με τη συμφωνία για τις μεταρρυθμίσεις και για το δημοσιονομικό πακέτο. Είναι προφανές στους πιο πολλούς και στις πιο πολλές από εσάς, ότι αυτό είναι το πιο δύσκολο κομμάτι και όντως έχει πολλά πράγματα υφεσιακού χαρακτήρα.
Υπάρχουν πολλές μεταρρυθμίσεις με αμφίβολη, αναπτυξιακή ροπή οι οποίες συνεχίζουν να είναι σε νεοφιλελεύθερη κατεύθυνση και θα επηρεάσουν πολλές κοινωνικές ομάδες.

Από την άλλη μεριά υπάρχουν αρκετά πράγματα, μέσα σ’ αυτό το SLA, που έχουνε κατεύθυνση αναδιανομής. Θα αναφερθώ σε ένα, στο φόρο αλληλεγγύης, που αφορά στα εισοδήματα, πάνω από 30.000 ευρώ, κλιμακωτά και σε συμφωνία με τα κόμματα ότι τα πολιτικά πρόσωπα θα είναι στο 8%.

Δυστυχώς δεν μπορέσαμε να περάσουμε όλα τα μέτρα αναδιανομής που θέλαμε. Για παράδειγμα εμείς είχαμε την πρόταση να υπάρχει έκτακτη φορολογία στις επιχειρήσεις που είχανε κέρδος πάνω από τις 500.000 ευρώ και η άλλη πλευρά δεν το δέχτηκε αυτό, γιατί θεώρησε ότι θα ήταν αντιαναπτυξιακό, συνεχίζοντας την θεωρία ότι οι πλούσιοι για να δουλεύουνε περισσότερο θέλουνε περισσότερα χρήματα και οι φτωχοί για να δουλεύουν περισσότερο και να έχουν περισσότερα κίνητρα, πρέπει να έχουν λιγότερα χρήματα, αλλά θα δείτε ότι τουλάχιστο αυξάνεται ο φόρος των επιχειρήσεων από 26% στα 29 %.

Συγχρόνως διαπραγματευτήκαμε για τις μεταρρυθμίσεις σε πιο μεσοπρόθεσμη περίοδο, εκεί παίχτηκε έναν πολύ μεγάλο παιχνίδι όπου μας λέγανε οι χώρες οι οποίες είναι πιο εχθρικές προς εμάς, ότι αφού παίρνετε 82 δισ. € θα πρέπει να έχετε και μεγαλύτερο πρόγραμμα.

Εμείς το μεταφράσαμε αυτό, ότι το μεγαλύτερο πρόγραμμα πρέπει να ασχοληθεί με τις μεγάλες τομές που χρειάζεται η ελληνική οικονομία, το Ελληνικό κράτος, η Ελληνική κοινωνία. Μαζί με τον ΟΟΣΑ και την Παγκόσμια Τράπεζα καθώς και με άλλους Διεθνείς Οργανισμούς διαπραγματευόμαστε μέτρα για τη διαφθορά, τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, το μετασχηματισμό του κράτους και νομίζουμε ότι αυτό δίνει μια δυνατότητα στις ελληνικές κυβερνήσεις στο μέλλον να μπορέσουν να ασχοληθούν με τα πραγματικά προβλήματα αυτού του τόπου.

Άρα, έχουμε ένα SLA που έχει πολλά αρνητικά όμως έχει και προοπτικές ειδικά για τη μεσοπρόθεσμη περίοδο. Από την άλλη μεριά έχουμε το επενδυτικό πρόγραμμα του Γιουνκέρ και τις λύσεις για το χρέος για το οποίο έχουμε μία πολύ πιο ισχυρή υπόσχεση από αυτήν που πήρε η προηγούμενη κυβέρνηση το Νοέμβριο του 2012. Έχουμε μία υπόσχεση ότι μετά από την πρώτη αξιολόγηση από τους θεσμούς, θα γίνει συζήτηση για το χρέος η οποία θα συμπεριλάβει και την περίοδο χάριτος και την επιμήκυνση αυτού του χρέους και άρα έχουμε μια υπόσχεση για το χρέος μετά από το 2022.

Αυτό είναι στα θετικά. θυμίζω στους Βουλευτές ότι μέχρι πριν από λίγους μήνες δεν υπήρχε καμία τέτοια υπόσχεση. Αντίθετα υπήρχε η υπόσχεση ότι δεν θα δοθεί ούτε ένα ευρώ επιπλέον για το ελληνικό κράτος ότι αυτά τελειώσανε και ότι τώρα είμαστε μόνοι μας. Θεωρώ ότι αυτό είναι κάποια επιτυχία αυτής της διαπραγμάτευσης. Βεβαίως, όταν πήγαμε στο Eurogroup, με αυτή τη γενική εικόνα που είναι λίγο χοντροκομμένη, (για την οποία προσπάθησα να σας να δώσω και κάποιες αποχρώσεις) υπήρχε ας το πούμε ένα θετικό στοιχείο και ένα αρνητικό στοιχείο. Η Γερμανική πλευρά προσέθεσε και ένα ακόμη αρνητικό για να επηρεάσει αυτή τη συζήτηση: το Επενδυτικό Ταμείο για τις ιδιωτικοποιήσεις, για να μπορεί να ξεπληρωθεί αυτό το χρέος.

Όπως καταλαβαίνετε, αυτό που επιδιώκει η Γερμανία είναι να πάει στη Βουλή της και να πει ότι αντί ενός δάνειο 80 – 82 δισεκατομμύρια ευρώ, στην ουσία θα είναι είναι δάνειο 32 δις γιατί τα 50 από αυτά τα 82 δισεκατομμύρια ευρώ θα είναι ένα δάνειο με εγγυήσεις. Στην αρχική αυτή πρόταση εμείς κάναμε αρκετές διαφοροποιήσεις, μετά από πολύ επίπονες διαπραγματεύσεις. Πρώτη διαφοροποίηση είναι ότι αυτό το Ταμείο θα είναι στην Ελλάδα με Ελληνική Διεύθυνση και συμμετοχή της Κομισιόν. Η δεύτερη διαφοροποίηση είναι ότι ένα κομμάτι αυτού του Ταμείου θα πάει για επενδυτικούς σκοπούς, δηλαδή, θα φτιαχτεί ένα Επενδυτικό Ταμείο για να μπορέσει η Ελλάδα να ξεπληρώνει το χρέος της, όχι μόνο με πλεονάσματα, όχι μόνο με ιδιωτικοποιήσεις, αλλά μέσα από την ανάπτυξη.

Η τρίτη διαφοροποίηση, που δεν είναι γνωστή, είναι ότι η αποπληρωμή αυτού του δανείου μέσα από αυτό το ταμείο, θα γίνεται με την χρονική διάρκεια που έχει το δάνειο. Δηλαδή, μπορεί μεν να μπει μια δημόσια επιχείρηση, ένα δημόσιο περιουσιακό στοιχείο μέσα σ’ αυτό το ταμείο, αλλά θα μπορεί να πουληθεί μετά από 20- 25 χρόνια, δηλαδή μαζί με το προφίλ του δανείου, ενώ στην ενδιάμεση αυτή περίοδο θα μπορεί να αξιοποιείται για τις ανάγκες της ελληνικής οικονομίας και της ελληνικής κοινωνίας.

Ήταν το καλύτερο που μπορούσαμε να κάνουμε και θα δούμε αν έχουμε την ικανότητα όλοι μαζί να δημιουργήσουμε ένα τέτοιο ταμείο, που θα έχει και αυτό το επενδυτικό στοιχείο και θα μπορέσει να λειτουργήσει με αυτό τον τρόπο.

Δύο, τρία πράγματα τώρα θέλω να σας πω για τα πιο πολλά μέτρα. Θα δείτε ότι υπάρχει η απλοποίηση του φορολογικού συστήματος με τους τρεις συντελεστές και με το 6,5%, να πη πηγαίνει στα 6%.

Υπάρχει το θέμα των νησιών, που θα το διευκρινίσουμε σήμερα ή αργότερα με την υπουργική απόφαση ποια νησιά είναι μέσα και ποια όχι.. Να ξέρετε ότι το βασικό είναι -και αυτό το έχουν δεχθεί-, ότι αρχίζουμε με τα νησιά που όλοι ξέρουμε, Μύκονο, Σαντορίνη, που είναι τα βασικά νησιά που έχουν πολύ μεγάλη τουριστική κίνηση.

Τα πιο απομακρυσμένα νησιά, από Ρόδο και Κω, μέχρι Μυτιλήνη, θα είναι στην επόμενη περίοδο μετά το τέλος του 2016, όταν θα έχουμε και θα μπορέσουμε να κάνουμε τις στοχευμένες πολιτικές αποζημιώσεις για τους ανθρώπους που υποφέρουν πιο πολύ.

Η συμφωνία προβλέπει τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης του Φ.Π.Α. Επομένως, έπρεπε να βρεθεί μια κατηγορία υπηρεσιών από εκείνες στις οποίες δεν επιβάλλεται Φ.Π.Α μέχρι σήμερα.

Επιλέξαμε, λοιπόν, να εντάξουμε στο Φ.Π.Α τα φροντιστήρια και τα κέντρα ξένων γλωσσών και ηλεκτρονικών υπολογιστών, ώστε να αφήσουμε εκτός πιο βασικές υπηρεσίες όπως τις ιατρικές και ταχυδρομικές.

Συγχρόνως, έχουμε τον κατάλογο των αγαθών και υπηρεσιών που υπάγονται σε συντελεστή 13% ή 6%. Όπως μπορεί κανείς να δει η συντριπτική πλειοψηφία των βασικών τροφίμων, γάλα, ψωμί, κρέας, τυρί, γιαούρτι, λαχανικά, φρούτα, ρύζι, μακαρόνια, παραμένει στο 13%.

Παραμένουν, επίσης, σε πολύ χαμηλό συντελεστή 6% τα φάρμακα, τα βιβλία και οι εφημερίδες που υπήρχε κάποια παρεξήγηση στις πρώτες εκδοχές.

Για την απλοποίηση των συντελεστών του Φ.Π.Α., πρέπει να σας πω και το εξής. Δώσαμε μια πολύ μεγάλη μάχη που δεν την κερδίσαμε, ότι αφού ο λόγος ύπαρξης της απλοποίησης είναι να αυξηθεί η εισπραξιμότητα του Φ.Π.Α.

Ήταν παράλογο από τη μεριά των θεσμών να μην επιτρέπουν να μπορεί αυτή η αύξηση της εισπραξιμότητας να μετρήσει στο φορολογικό βάρος που θέλαμε για να μειωθεί το δημοσιονομικό κενό. Αυτά είναι τα κακά νέα.

Τα καλά νέα είναι, ότι εάν αυξηθεί η εισπραξιμότητα τότε αυτή η αύξηση μαζί με όλα τα άλλα μέτρα που θα καταπολεμήσουν τη φοροδιαφυγή, είτε θα οδηγήσουν στη μείωση κάποιων συντελεστών είτε θα χρησιμοποιηθούν για άλλα μέτρα.

Είναι μια δύσκολη συμφωνία. Είναι μια συμφωνία που μόνο ο χρόνος θα δείξει αν είναι οικονομικά βιώσιμη. Υπάρχουν και υφεσιακά πράγματα υπάρχουν και πράγματα που υπό όρους (άμα λυθεί το θέμα του χρέους, άμα υπάρχει ένα δυνατό επενδυτικό πρόγραμμα, αν ο κόσμος το πάρει με την αισιόδοξη πλευρά ότι έφυγε τελικά το Grexit αφού με κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν πρόκειται να υπάρξει Grexit ποτέ ) μπορεί η συνισταμένη των υφεσιακών και μη υφεσιακών μέτρων να φέρει ανάπτυξη. Νομίζω ότι είναι πολύ νωρίς να πει κανείς τι ισχύει για αυτή τη συμφωνία. Όταν ο Τσου Ελάι ρωτήθηκε κάποια στιγμή τι άποψη είχε για την Γαλλική επανάσταση είπε ότι είναι πολύ νωρίς να κριθεί. Νομίζω και εγώ ότι είναι πολύ νωρίς να κριθεί αυτή η συμφωνία, θα δούμε μετά την διαπραγμάτευση ποια θα είναι η τελική εκδοχή. Τρεις με τέσσερις εβδομάδες προβλέπεται να διαρκέσει η διαπραγμάτευση και κατόπιν να δούμε ποιο είναι το τελικό κείμενο και μετά όλοι και όλες μπορούμε να το κρίνουμε με νηφαλιότητα, με σοβαρότητα , προπαντός με γνώμονα το συμφέρον των λαϊκών τάξεων, των μεσαίων τάξεων που έχουν υποφέρει τόσο πολύ στα τελευταία 5 χρόνια. Ευχαριστώ πολύ.

Share.

About Author

Leave A Reply

eXTReMe Tracker